- V súčasnosti už prepravujú cestujúcich tri vozidlá KISS vyrobené spoločnosťou Stadler.
- Nové veľkokapacitné vlaky začali premávať na trasách Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky.
- Tieto vlaky KISS môžu prepravovať viac ako 600 osôb a podľa možnosti jazdia rýchlosťou až 160 km/h.
- Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračovala 15. februára 2024 o 10:30 hod. v modernizácii svojho vozového parku spustením prvej zo štyroch nových dvojpodlažných jednotiek typu KISS na železničnej stanici v Nových Zámkoch. Na podujatí sa zúčastnili zástupcovia Ministerstva dopravy SR, ako aj vedenie spoločností Stadler a ZSSK spolu s cestujúcimi. Svojich prvých cestujúcich dnes prepravili aj ďalšie dve jednotky KISS. Všetky tri jednotky premávajú na veľmi frekventovaných linkách na západnom Slovensku, spájajú Bratislavu s Trenčínom a Novými Zámkami.
Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR, uviedla, že dnešný deň predstavuje významný míľnik pre železničnú dopravu na Slovensku. Po prvýkrát realizujeme plne integrované jednotky s takou veľkou kapacitou. Na tento účel sa nám podarilo zabezpečiť ďalšie zdroje zo starých európskych fondov. Je to zároveň záväzok do budúcnosti. Naším cieľom je zmodernizovať a zefektívniť celú železničnú infraštruktúru na Slovensku, aby sa stala atraktívnou a pohodlnou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave. Veríme, že s úsilím celého rezortu dopravy a s podporou fondov Európskej únie môžeme napredovať smerom k modernému a spoľahlivému systému železničnej dopravy hodnému 21. storočia.
Martin Halmo, obchodný riaditeľ spoločnosti Stadler, uviedol: „Nové dvojpodlažné elektrické jednotky KISS predstavujú inovačnú silu spoločnosti Stadler a sú výsledkom úspešnej spolupráce so ZSSK. Rodina jednotiek Stadler KISS sa naďalej rozširuje, pričom Slovensko sa stalo 15. krajinou, v ktorej sa tieto úspešné jednotky prevádzkujú. Radi by sme vyjadrili vďaku nášmu zákazníkovi, spoločnosti ZSSK, za prejavenú dôveru a tešíme sa na ďalší prínos k rozvoju tohto partnerstva vo všetkých oblastiach vrátane potenciálnych budúcich dodávok koľajových vozidiel, náhradných dielov a služieb. Chcel by som sa poďakovať všetkým zúčastneným za vynikajúcu spoluprácu na tomto projekte, vďaka ktorej sme mohli vozidlá dodať v rekordnom čase na komerčnú prevádzku.“
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa uviedol, že príchod jednotiek KISS na trate západného Slovenska je dôkazom našej neustálej snahy modernizovať vozový park ZSSK a zlepšovať služby pre cestujúcich. Tieto moderné vozidlá prinesú našim cestujúcim vysoký komfort a pohodlie a zároveň zvýšia podiel prevádzkyschopných vozidiel na dôležitých dopravných koridoroch. Prispeje to aj k zvýšeniu spoľahlivosti vlakovej dopravy. Tieto moderné vlaky môžu jazdiť rýchlosťou až 160 km/h a poskytujú viac ako 600 miest na sedenie.
Jednotky KISS sú určené pre regionálnu dopravu ako súčasť Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPI).
Základná charakteristika nových jednotiek KISS E.MU6 je nasledovná:
Jednotky majú viacúrovňovú konštrukciu.
Z celkového počtu 611 sedadiel je 30 sedadiel v 1. triede a 552 sedadiel v 2. triede, ako aj 29 sklopných sedadiel.
Sú vybavené moderným informačným systémom:
Akustickým systémom (vonkajší/vnútorný)
vizuálny systém (predné, bočné a vnútorné LCD panely)
Wi-Fi
kamerový systém
Systém na počítanie cestujúcich
Sú prispôsobené na prepravu imobilných cestujúcich vrátane osôb so zdravotným postihnutím a so zníženou pohyblivosťou, pričom sa zohľadňujú technické špecifikácie interoperability (TSI PRM) – prístup do vlaku, priestor pre sprievod a prebaľovací pult pre dojčatá. Všetky kabíny WC (1x TSI PRM + 3x štandardné) majú uzavretý vákuový systém a sú vybavené ochranou proti zamrznutiu.
Sú prispôsobené na bezbariérový nástup z nástupíšť vo výške 550 mm nad temenom koľajnice a vo všetkých vstupných dverách je dvojica výsuvných schodíkov na pohodlný nástup z nižších nástupíšť vo výške 250 mm nad temenom koľajnice.
Nástupný priestor pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou na invalidnom vozíku je vybavený ručnou sklopnou rampou, ktorú možno použiť na nástupištiach vo výške 220 mm až 550 mm nad temenom koľajnice.
Sú klimatizované s priestorovým chladením/vykurovaním (vrátane podlahového vykurovania).
Umožňujú prepravu najmenej 15 bicyklov (kombinácia držiakov a napínacích popruhov).
Možnosť riadenia viacerých jednotiek minimálne dvoch vlakov.