Nové vagóny a bezpečnostné systémy zvýšia komfort cestovania

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dosiahla významný míľnik v modernizácii svojho vozového parku a zvyšovaní bezpečnosti cestujúcich. V júni 2024 začala aktivovať Európsky systém riadenia vlakov (ETCS) v 12 rušňoch radu 361, ktoré boli vyrobené v rokoch 2011 až 2017. Tieto modernizované rušne budú nasadzované na frekventovanej trati Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina, kde už je systém ETCS implementovaný.

Výhody systému ETCS:

Zvýšená bezpečnosť: ETCS automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím minimalizuje riziko ľudskej chyby a znižuje pravdepodobnosť nehôd.

Interoperabilita: ETCS uľahčuje medzinárodnú železničnú dopravu a podporuje európsku integráciu tým, že umožňuje cezhraničnú prevádzku v diaľkovej doprave.

Efektivita prevádzky: ETCS umožňuje optimalizáciu trasy a dosahovanie rýchlosti až 160 km/h na tratiach vybavených týmto systémom, čo vedie k plynulejšej a efektívnejšej prevádzke a znižuje meškania.

Súčasný stav a budúcnosť

ZSSK má v súčasnosti systém ETCS nainštalovaný v 77 vozidlách, vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Od tohto roku budú všetky nové jednotky a rušne obstarávané spoločnosťou vybavené systémom ETCS už pri dodávke.

„Systém ETCS je nadstavbou k zodpovednosti rušňovodiča, ktorý umožňuje riadiť vlak rýchlosťou vyššou ako 120 km/h. Tento systém zvyšuje bezpečnosť tým, že automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálov. Kvalitné školenie rušňovodičov je kľúčové pre efektívne využívanie ETCS. Na trase Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina prebiehajú školenia a úspešné overovacie jazdy, a všetkých 12 rušňov radu 361.106 je už v plnej prevádzke,“ doplnil Karol Henzély zo ZSSK.

ZSSK sa zaviazala poskytovať svojim cestujúcim nielen pohodlnú, ale aj maximálne bezpečnú železničnú dopravu. Vďaka implementácii systému ETCS sa spoločnosť priblížila k tomuto cieľu a zároveň zvýšila úroveň svojich služieb. Nasadenie modernizovaných rušňov na trať Bratislava – Žilina znamená pre cestujúcich rýchlejšiu a bezpečnejšiu cestu, a pre ZSSK ďalší krok vpred na ceste k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku.

zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko